"Selamat Datang ke laman blog all things Bio-Nik. Blog ini bertujuan untuk saya berkongsi pendapat serta maklumat mengenai siri TV kegemaran ramai ini. Hopefully anda terhibur dan tidak keberatan untuk sentiasa kembali melayari laman blog ini. Comments and feedbacks dialu-alukan. Thanks"

Wednesday, August 19, 2009

Bio-Nik Episode 13 Review: Good vs. Evil

Finally I get to settle down to write up this review. This is the episode di mana Prof Hafiz, Nik dan geng ultimately face the Shamil/Mazni clan. Setelah selama 12 episod kita berkenalan dengan dunia Bio-Nik, kita dapat tahu yang Prof Mazni adalah Sharifah dan tujuan dia ingin memusnahkan Nik adalah untuk membalas dendam ke atas apa yang dilakukan Prof Hafiz kepada Sharifah. Click Read More to continue reading...

Episod bermula dengan sambungan usaha Prof Hafiz, Nik dan Kamal untuk menentang Prof Mazni dan Dr. Shamil. Prof Hafiz takes out a container filled with serum. Salah satunya diberitahu sebagai anti-viral untuk mengubati mereka sekiranya dijangkiti virus semasa bertemu Dr Shamil. Another serum is the cure for "penyakit" Sharifah. Prof Hafiz hopes this will tebus kesilapannya yang silam. He hands a syringe filled with the serum for Nik to inject to Prof Mazni.

We know in the previous episode that Johan cuba membawa Aina ke tempat Dr Shamil untuk dijadikan umpan untuk dapatkan Nik. Here we also see that Fauzir returns for this particular battle. Johan pun menelefon Nik untuk memberitahu Nik yang Aina sedang dalam bahaya. Little that they know that Nik is already aware of that and he's well prepared for it. So clueless. Di rumah Nik, turns out Adi datang untuk bersama-sama menyelamatkan Aina. He was sorry for not believing in them. Burn pun join sekali. They say their goodbyes and well wishes. Wow they really took their time in preparing for the battle, yang pihak lagi satu pulak is in no rush.

Tiba di pejabat Dr Shamil, Prof Hafiz bertekad untuk berdepan dengan Dr Shamil dan Prof Mazni sendiri tetapi mereka semua sepakat hendak ikut sekali. Satu soalan Nik raised yang bermain di fikiran kita semua, kenape Dr Shamil nampak lagi muda kalau mereka dulu sekelas? Haha. Jawab Prof Hafiz, maybe sebab dia banyak berfikir. Di dalam pula, Dr Shamil bertanyakan kepada Prof Mazni kenape dia perlu melalui semua kesusahan ini untuk membalas dendam kepada Prof Hafiz? It's because dia lebih suka melihat Prof Hafiz suffer than meeting an instant death. Nik and geng enters and Prof Hafiz surprises Prof Mazni with his revelation yang dia sudah tahu Prof Mazni adalah Sharifah. Dr Shamil mengugut akan membahayakan keselamatan Aina jika mereka tidak menyerahkan chip Nik untuk dimasukkan ke Lisa. Prof Hafiz cuba mengubati Prof Mazni dengan serum penyembuh tetapi telah dilempar dari tangannya oleh Prof Mazni.

This is where the supposed battle starts. Prof Mazni cuba menyuntik serum ke dalam badan Fauzir tetapi Fauzir terus mengambil seluruh botol dan meminumnya menyebabkannya jadi terlampau kuat. Nik meminta Fauzir dan Lisa untuk turun ke warehouse, which I think is funny since siap boleh mintak pegi mane untuk berlawan. Adi mengikut mereka sekali untuk cuba menyelamatkan Lisa. Kamal menggunakan sarung tangan multi-functionnya untuk berhadapan dengan Johan. Dia berjaya menjatuhkan Johan. However he was stopped by Prof Mazni. While Dr Shamil pula duduk dan lihat I think. Prof Mazni juga berjaya memengsankan Prof Hafiz and they all escape the warehouse leaving Fauzir and Lisa downstairs.

Di bawah, Nik dan Fauzir beradu kekuatan. Pada mulanya Fauzir lebih kuat tetapi Nik manage to kumpul tenaganya untuk menjatuhkan Fauzir. Ini menyebabkan Fauzir dibelasah teruk sehingga pengsan. Maybe the serum's effect on Fauzir was already wearing off. Adi pula terpaksa berhadapan dengan Lisa setelah gagal memujuk Lisa kembali menjadi manusia. Teruk Adi dibelasah Lisa sehingga berdarah mukanya. In the end, sebelum hampir dibunuh Lisa, Adi mencapai rod besi dan menebusnya ke badan Lisa. Lisa mati from the wound.

Later, Burn enters the warehouse untuk mengambil gambar-gambar Fauzir dan Lisa. However, someone from behind hit him with a rod. This confuses me as it was never revealed angkara siapa tu. Tau2 dia dah ade later. Di rumah Nik, Prof Hafiz memberitahu semua yang mereka perlu disuntik dengan anti-viral untuk mengelakkan ada apa-apa jangkitan ke atas mereka. Namun, we find out that it was actually to anaesthesize (betul ke?) them to prepare to erase their memory. This is was damn funny. Sampai sekarang masih tergelak bile tengok balik. Haha. Yang pelik di sini, Prof Hafiz revealed it to Nik depan Burn yang belum disuntik. Before that, Burn sempat menghantar email mengenai butiran-butiran Nik dan kebolehannya. Setelah Burn disuntik, mereka mula prosedur memadam memori semua orang.

The day after, Burn sudah lupa tentang penulisan-penulisannya tentang Bio-Nik. The others are back happily together. Boleh dikatakan Aina dan Nik declare dari kemesraaan mereka. Sementara itu, kita lihat Prof Mazni, Dr Shamil dan Fauzir communicating with Agron Trotsky untuk menghantar blue print programme ADAM.

I would have to say I was a bit dissapointed dengan episod ini sebab kurang berkesan aksi di dalamnya especially it being the season 1 finale. The final fight was a bit messed up sebab saya rasa ia terlalu tenang pada mulanya dan "flow"nya terlalu terancang. Kalo setiap character ade cerita resolution masing-masing, that would be better than making it all about 1 fight. Part memadam memori mereka worries me as this could be a recycled plot untuk rakan-rakan Nik kembali mengetahui mengenai Nik again in later episodes.

1 comment:

  1. sblm sye jpe this blog...sye x tau pn yg this is the last eps for the season 1

    ReplyDelete