"Selamat Datang ke laman blog all things Bio-Nik. Blog ini bertujuan untuk saya berkongsi pendapat serta maklumat mengenai siri TV kegemaran ramai ini. Hopefully anda terhibur dan tidak keberatan untuk sentiasa kembali melayari laman blog ini. Comments and feedbacks dialu-alukan. Thanks"

Saturday, August 1, 2009

Anatomy of Bio-Nik: Super Powers

Sebagai complementing this week's poll I thought we'd look at kuasa-kuasa yang Bio-Nik miliki. Let's look at in detail each of Nik's alleged enhanced features mostly berdasarkan penerangan Prof Hafiz dalam Episod 2. Click Read More to read in detail my take on his powers.


Penglihatan Jarak Jauh
Prof Hafiz menyamakan kuasa penglihatan jarak jauh Nik dengan penglihatan burung helang. It can detect objects as far as 2km bila difocus. Nik hanya perlu memberi sepenuh perhatian pada objek yang ingin di lihat dan ia akan menjadi jelas like an optical zoom in a camera. So far, I don't recall ada guna kuasa yang ni lagi tapi susah nak tahu sebab when he sees something in trouble takla jauh sangat.

Penglihatan Dalam Gelap
Mengikut Prof Hafiz, mata Nik is as if has night vision. Dia boleh melihat seperti burung hantu dalam gelap. So far, kuasa ini pun masih belum di lihat in action lagi. Most of the action sequence berlaku dalam keadaan terang atau berlampu at least.

Pendengaran Jarak Jauh
Kepekaan pendengaran Nik disamakan dengan pendengaran ikan lumba-lumba oleh Prof Hafiz. Nik can hear a pin drop from as far as 2km sama jarak dengan penglihatannya. In episod 2 kuasa ini telah pun digunakan untuk mendengar kecurian yang berlaku. Kuasa ini juga digunakan semasa cuba mendengar perbualan Johan dan Jimmy sebelum mencuba projek mesin IQ mereka pada Aina. This helped him to save Aina from being dumber when the IQ machine works. It also helped Nik detect yang Burn bersembunyi di belakang mereka untuk mendengar perbualan mereka. Kuasa ini juga might have been used masa Nik cuba mengesan perompak di kampus melalui CCTV yang gang diorang pasang. Hanya Nik dapat dengar and kesan kehadiran perompak masa tu.

Tulang Tahan Haba
This was only briefly mentioned in episod 2 di mana Prof Hafiz mention tulang Nik telah digantikan dengan besi berkualiti tinggi yang tahan haba. However, kita belom nampak di mana ia berkesan. Dalam episod 5, selepas Jimmy cuba mencederakan Johan, Nik ada terpegang tangan Jimmy dan dia terasa kepanasannya. Surely kalo tahan haba dia tak akan terasa or melepaskan tangan Jimmy as though tak tahan. Hmmm... maybe scriptwriters terlepas pandang.

Kekuatan Luar Biasa
Kuasa Nik yang ini diuji apabila Nik memecahkan bata dengan sekali genggaman. Kuasa ni might be salah satu prominent kuasa Nik yang digunakan. Dalam episod 2 juga dia telah berlawan dengan perompak yang cuba menetaknya dengan parang tapi tak berjaya. Satu lagi semasa dia berlawan dengan Fauzir yang dikatakan lebih kuat setelah disuntik serum. However, ternyata kekuatan Nik belum cukup kuat untuk mengatasi Fauzir. Cuma sebab Fauzir was leka memandang Lisa selamatkan Alia Nik dapat ambil kesempatan untuk menjatuhkan dia. Itu pun, besi dalam badan Nik had to pay a price. Kekuatannya juga telah digunakan semasa berlawan dengan Lisa.

Kepantasan Luar Biasa
I would say kuasa ini paling banyak ditonjolkan dalam Bio-Nik. We first see that Nik boleh mengayuh cycling machine fast. Then, dia gunakan kepantasannya untuk mengejar perompak dalam episod 2. We next see it masa Nik melompat ke atas kereta Johan dalam episod 3. Dalam episod 4, kepantasan Nik digunakan untuk menyelamatkan Aina dari tercedera akibat mesin IQ. Episode 5, Nik gunakan untuk cepat membantu Johan setelah cedera. Episod 6, skali lagi Nik menyelamatkan Johan dan Aina dari terkena bebola api Jimmy. Nik menggunakan kepantasannya untuk pergi menangkap perompak dalam Episod 7 tetapi gagal mengejar Lisa yang telah menangkap mereka terdahulu.

Besides these powers, ada kuasa yang saya dapati tidak diberitahu. Dalam episod 7 bila Nik ternampak Lisa sampai dulu di kolej menangkap perompak. Nik seperti mempunyai X-Ray vision or Scanner yang boleh mengenal pasti siapa orang disebalik topeng tersebut.

No comments:

Post a Comment