"Selamat Datang ke laman blog all things Bio-Nik. Blog ini bertujuan untuk saya berkongsi pendapat serta maklumat mengenai siri TV kegemaran ramai ini. Hopefully anda terhibur dan tidak keberatan untuk sentiasa kembali melayari laman blog ini. Comments and feedbacks dialu-alukan. Thanks"

Sunday, July 26, 2009

Characters of Bio-Nik (Part 1)

Jom kita mengenali character-character yang ada dalam Bio-Nik musim pertama. Nak buat awal2 dulu tak banyak info kita boleh dapat sebab we were still getting to know them. Now that a lot of revelation happening, dapatlah saya write out a more detailed description of each characters, siapa mereka dan kaitannya dalam dunia Bio-Nik. You can also vote for your favourite characters on the poll in the right. I will also keep updating this post in case ada apa2 information baru diketahui in the other episodes. Let's start with Prof Mazni, Aishah, Dr. Shamil, Prof Hafiz and Burn.



Name: Professor Mazni/Sharifah
Super Power: Shape-Shifter
Profession: Dean of TPM College
Marriage Status: In a relationship with Dr. Shamil
Character Background
Kita mula2 diperkenalkan pada character Professor Mazni dalam episod ke-4 semasa Nik dan gang diperlukan untuk meminta approval untuk projek expo sains. From that episode kita dapat tahu Prof Mazni ni bekerjasama dengan Jimmy dalam menyiapkan serum yang boleh memberi kuasa luar biasa. Apabila Jimmy cuba membunuh Johan dalam episod 5, it is revealed that Prof Mazni has the power to shape-shift into any person she wants to. Dalam episod 8, we know that Prof Mazni is in a relationship with Dr. Shamil. Episod 10 pula memberitahu kita yang Professor Mazni mungkin adalah Sharifah yang dikatakan oleh Professor Hafiz dalam episod 1 apabila Prof Hafiz ternampak gelang yang dipakai Prof Mazni. It is unknown if ini adalah rupa Prof Mazni yang sebenar, it might explain kenapa Prof Hafiz x kenal straight away.

Name: Aishah
Super Power: None
Profession: Housewife
Marriage Status: Married to Prof Hafiz with 2 kids
Character Background
Mother of Nik and Alia. Daripada episod pertama we can see that she is a caring mother that loves her 2 children. Dia menunjukkan reaksi yang sangat pedih ketika mendengar berita kemalangan Nik. However, she has an impatient sense di mana dia sentiasa hendak sesuatu itu dilakukan dengan cepat tanpa berfikir. Seperti ketika misi untuk menyelamatkan Nik dalam episod 1 dan penculikan Alia dalam episod 9. This always results in Prof Hafiz having to calm her down. Suka memasak (or membelek buku resepi) and majalah CLEO.

Name: Dr. Shamil
Super Power: None
Profession: Medical Doctor?
Marriage Status: In a relationship with Prof Mazni
Character Background
Semasa mula diperkenalkan, Dr Shamil merupakan seorang kawan kepada Prof Hafiz yang membantunya menyelamatkan Nik. Namun, sifat tamaknya telah mempengaruhi keputusannya apabila ditawarkan keuntungan lumayan sekiranya teknologi bionik yang dicipta bersama Prof Hafiz digunakan untuk tujuan ketenteraan. Once friendship mereka berakhir, Dr Shamil seakan hilang sifat kemanusiaan dan sanggup melakukan apa sahaja untuk memusnahkan Prof Hafiz. Ini termasuk mencipta bionik yang sama, Lisa untuk mendapatkan Nik (tujuan sebenar tidak diketahui). Dalam episod 9, kita ketahui dia sebenarnya berpakatan dengan Prof Mazni which is later known to be his ex girlfriend Sharifah yang telah dicuba selamatkan dengan Program ADAM way before Nik.

Name: Professor Hafiz
Super Power: None
Profession: Neuro-Science Professor
Marriage Status: Married to Aishah with 2 kids.
Character Background
A loving dad to his 2 children, he is always thinking about their future & safety seperti dalam episod 1 di mana dia ingin menghantar Nik ke luar negara untuk menyambung pelajarannya dan risau apabila Nik tertinggal surah Yasin. Setelah kemalangan Nik, dia telah mempraktikkan kebolehannya dalam neuro-science technology untuk menyelamatkan Nik. Besides providing technical support for Nik, he's also the moral support as only he understands Nik more. His loyalty to protect his son is tested dalam episod 6 apabila menegah Dr Shamil daripada menggunakan teknologi bionik yang diciptanya untuk tujuan ketenteraan sehingga terputusnya talian persahabatannya dengan Dr Shamil. He is the calm entity in the family seperti apabila mendapat berita tentang kemalangan Nik dan penculikan Alia, dia yang menenangkan isterinya.

Name: Fazli bin Aziz (Burn)
Super Power: None
Profession: Junior Reporter for Harian Galaksi
Marriage Status: Single
Character Background
Started out as a rookie at Harian Galaksi, he was initially assigned on small time news for Harian Galaksi. Termasuklah laporan tentang Expo Sains di TPM College yang akhirnya memberi dia scoop yang terbesar tentang Bio-Nik. Kerana berjaya menangkap bayangan Nik semasa di Expo Sains in episod 4, dia menggunakan bahan bukti ini untuk mengugut Nik dan mendapat berita terkini tentang kejadian2 luar biasa di sekeliling Nik. However, this was more taken as a favor kerana dilihat seperti mereka menjadi kawan yang membantu Nik dalam episod 9. Dia juga diketahui mempunyai ibu yang sedang menghidap barah tulang yang tidak dapat ditanggung kos rawatannya. Ini menyebabkan dia terpaksa mendedahkan rahsia kelemahan Nik pada Johan untuk mendapat bantuan kewangan dari Johan.


More characters in my next installment.

No comments:

Post a Comment